Ataki hakerskie na klientów banków

Niedawno Bank Gospodarki Żywnościowej BNP Paribas informował o kolejnych atakach hakerskich na swoich klientów.
W dzisiejszych czasach systemy informatyczne banków są na tyle dobrze zabezpieczone, że to ich użytkownicy stają się zwykle „najsłabszym ogniwem”. Część klientów pada atakiem oprogramowania szpiegującego, nie zwracając uwagi na instalację i aktualizację programów antywirusowych.
Znane są przypadki osób które po zakończeniu sesji nie wylogowują się z kont, korzystając z komputerów w miejscach publicznych. Otwierają maile nieznanego pochodzenia z podejrzanymi załącznikami i instalują programy z nieznanego źródła. Także „kody i crakci” do gier oraz pirackie oprogramowanie. Takie zaniedbania ułatwiają kradzież przestępcom i są źródłem niepotrzebnego ryzyka. Warto o tym pamiętać, aby nie dać się okraść.

Komunikat banku


Na początku miesiąca bank ostrzegał klientów przed kolejnymi atakami hakerskimi na swojej stronie internetowej. Podczas logowania do systemu bankowego pojawia się informacja przypominająca o podstawowych zasadach bezpieczeństwa. Bank podaje przykłady działań, które powinny wzbudzić niepokój u użytkownika.
Do takich sygnałów należą min. nietypowe zachowania przeglądarki internetowej:
  • wielokrotne zapytania o dane autoryzacyjne, 
  • zmieniające się numery rachunków. 
Takie nieprawidłowości mogą świadczyć o zainfekowaniu przeglądarki internetowej albo systemu operacyjnego klienta przez złośliwe oprogramowanie. Najczęściej są to trojany i keylogery, mające za zadanie zapisanie loginu i hasła użytkownika oraz przesłanie tych danych do cyberprzestępców. Rzadziej są to sztuczki socjotechniczne i poszywanie się pod pracownika danego banku.

Podstawowe zasady bezpieczeństwa


Bank Gospodarki Żywnościowej przypomina na swojej witrynie o podstawowych zasadach bezpieczeństwa, niezbędnych podczas korzystania z bankowości elektronicznej. Prawidłowy adres strony BGZ czyli zawiera szyfrowanie: https. Łatwo je rozpoznać także po symbolu zamkniętej kłódki, widocznej przed adresem strony. Logując się na konto unikaj podatnych na włamania publicznych sieci WiFi. Aktualizuj sygnatury baz wirusów w programie antywirusowym. Korzystaj z aktualnych wersji przeglądarki sieciowej i systemu operacyjnego, z zainstalowanymi aktualizacjami. Zagrożeniem są również smartfony. Jeżeli korzystasz w telefonie z bankowości elektronicznej, pamiętaj o nie instalowaniu w urządzeniu aplikacji z niepewnych źródeł.

Bank nigdy nie prosi o wykonywanie przelewów testowych, zwroty środków na konta innych klientów. Instalację certyfikatów w telefonach i komputerach. Nie udostępniaj w ten sposób także danych twojego telefonu komórkowego (model i numer abonenta), kodu PIN i numeru karty płatniczej. Kolejna popularna forma to wysyłanie fałszywych e-maili do klientów banku. Taka wiadomość zawiera zwykle nieprawidłowe dane adresata, błędny numer rachunku, itp. niezgodności. Jeżeli zauważysz któreś z powyższych nieprawidłowości skontaktuj się z bankiem poprzez infolinię albo adres e-mailowy.

1 komentarz:

  1. Szymek15:57

    Ataki są coraz częstsze, ale hakerzy przerzucili się w ostatnim czasie na smartfony klientów banków z zainstalowanymi aplikacjami mobilnymi.

    OdpowiedzUsuń

Komentarze zawierające linki będą usuwane.